Spring til indhold
Hjem » Viden » On-Page Lokal SEO Top 6 Ranking Faktorer

On-Page Lokal SEO Top 6 Ranking Faktorer

Bedøm venligst post

De 6 mest vigtige ranking faktorer du kan implementere på din hjemmeside On-page Local SEO

 

  1. Title Tags
  2. Content relevance
  3. User engagement
  4. Authority signals
  5. Intern linking
  6. Media

 

Title Tags

Title tags er en af de mest simple ting. Skriv dine title tags på følgende måde:

a) Find ud af det søgefrase du vil rangere på.
b) Sikre dig at søgefrasen står yderst til venstre: (Frisør Solbjerg)
c) Tilføj en appellerende tekst, salgsfremmende ord, og evt. firmanavn til sidst
d) Brug en separator, bindestreg, osv. mellem ordnerne.
e) Sørg for at title tags har en længde på 45-65 tegn inklusive mellemrum

 

Eksempler på gode title tags:

“Kvalitets Frisør i Solbjerg | Faste lave priser | Kam og Saks”
“Smukkeste Sommerhuse i Italien – Book Ferie Nu – ITALIA Feriehuse”

 

Skriv altid relevante og unikke title tags, Undgå kun store bogstaver og gentagende søgeord, og ret stavefejlene!

Dog kan der være tilfælde hvor Google vælger at vise overskriften fra dit indlæg som title tag i stedet, hvis den er mere relevant ift. brugerens søgning.
Vær opmærksom på at title tags bliver vist forskelligt alt efter om du er på en mobil eller PC. Typisk er der mere plads til title tags på en mobil visning.
Hvis du er i tvivl hvad der virker, så foretag en søgning på din søgefrase, og lad dig inspirere af dine konkurrenter som måtte rangere højere end dig.

En sidste ting bedr title tags. Ofte, hvis man allerede har en del tracking data, kan man bla. via Google Search Console gå ind og se hvilke søgefraser dine sider bliver udløst af. Man kan efterfølgende gå ind og optimer på siderne ved at sammenføje title tags med søgeordsfraser for at forbedre sin CTR (click through rate) Er CTR lav (under 3 %) bør man udskifte sit title tag. Best practice er at have en CTR på 4-5%, eller derover.

Content relevancy:

 

User engagement:

Modtager din side en masse trafik og har denne side user engagement, vil din side være på vej til at rangere meget højt, meget hurtigt.
Men hvad er user enegement, og hvordan sørger du for at få user engagement signaler på en etisk og vedvarende måde?

De vigtigste forudsætninger for at få en god user engagement er følgende:

1) CTR (Click through rate)
2) Dwell time
3) User generated content
4) Social signals

For at få en høj user egagement på sine sider, handler det om at forbedre hvert eneste af de fire punkter:

  1. CTR

    Præmissen her at du gerne vil have at mange søger på din søgefrase og som også klikker på dine sider i søgeresultaterne (SERP). CTR = antal kliks/ antal visninger.
    Hvis du er i stand til at få flere til at klikke på dine sider i SERP´en, så vil du som udgangspunkt rangere højere end dine konkurrenter, fordi Google vil kunne se at dine sider foretrækkes frem for andres. Der er andre metoder til potentielt at højne ens CTR såsom Schema markup, men det vigtigste er at have din søgeordsfrase til venstre og en fængede tekst til højere i title tagget.

  2. Dwell Time

    Jo mere tid dine besøgende bruger på dit site, jo bedre. Det væreste man kan opleve er folk som klikker på dine sider fra søgeresultatsiden, men som lukker browserviduet, eller stikker af igen uden at have klikket på dine links, for at finde en mere relevant side. I Google Analytics kaldes målingen af denne adfærd bounce rate, og skal som udgangspunkt være så lav som mulig.

    En anden relevant begreb ifm. denne brugeradfærd er dwell time, så bør tilstræbes at være så høj som mulig. Dwell time indikerer hvor længe dine besøgende forbliver på dine sider efter at have klikket på dem via SERPén (søgeresultatet i Google), inden de klikker tilbage til resultatsiden igen.

    I stedet for at måle dwell time, som udelukkende kikker på dine besøgende som kommer fra SERP´en, kan man med fordel fokusere på at øge Average Time on Page metrikken, som er et udtryk for hvor længe dine besøgende bruger på dine respektive sider, uanset hvor de måtte komme fra. Det er vigtigt at påpege, at der kan være tilfælde hvor den besøgende hurtigt finder den søgte information på dit site, og klikker ud af dit site igen. Lav dwell time vil så ikke være et udtryk for at din besøgende ikke finder det han/hun kom for at finde, men netop det modsatte. Derfor er det vigtigt at gøre sig klar om dweel time  er den bedste metrik at måle på i forhold til den niche og det information man tilbyder på site.

    En af de bedste metoder til at sænke bounce raten (og dermed øge dwell time), er at matche den besøgendes søgning med de forventninger som vedkommende måtte have at kunne finde på siden, hvilket kan gøres ved at have content som er nemt at læse, relevant, engagerende og interessant skrevet. Indlejrede videoer på dine siden kan være en rigtig god måde at fastholde dine besøgende på, som dette studie om brugen af indlejrede videoer fra Wisita viser. Desuden er det vigtigt at have content som indeholder interne links til andre relevante sider, og generelt have et site som er nemt at navigere på, her kan nævnes breadcrumbs.  Et professionelt og funktionelt site gør det nemt for dine besøgende at forblive på sitet.

  3. User Generated Content

    Hvis du er i stand til at få dine besøgende til at anbefale dit indhold ved at engagerer med det, kan det få dit content til at rangere højt. Andres mening tæller, og er med til at øge din troværdighed over for andre og samtidigt over for Google. forestil dig et øjeblik: Hvis du har et blogindlæg med tusindevis af kommentarer vs. et indlæg uden kommentarer, hvilke af de to tor du dine brugere og Google vil foretrække?

    Hvis du endnu ikke har muligheden for kommentarer, anmeldelser af dine services på dine sider, så er det vigtigt at få det implementeret for at kunne øge dine rankings.

     

  4. Social Signals

    Hvilke sociale signaler har en betydning for din ranking? Som vi allerede har været inde på , så betyder dine besøgendes engegement en del. I samme ånd . en god måde at få “shares” er at implementere muligheden for det, og opfordre dine besøgende, ikke kun at kommentere på dit indhold, men ligeledes at dele indholdet på sociale medier, f.eks efter at de har downloaded noget fra din hjemmeside. Google anser delinger som positive signaler. Igen, for at kunne opnå dette er det vigtigt at kunne tilbyde noget af værdi, som du ved dine besøgende er interesseret i.

 

Hvordan skaber jeg user engagement opsummering?

en god måde at skabe engagement på er at oprette en autoresponder “funnel” så de besøgende kan “opte-in” til det du tilbyder gratis, mod en opfordring til en form for  engagement med dig. En opfordring kunne f.eks bestå af at bede dine besøgende om at skrive et simpelt “tak”, dele deres oplevelse med det gratis , like, eller lægge en anmeldelse. udveksling af værdi.

 

Intern linking

Linking er en vigtig del af din SEO strategi, da den har flere fordele. En af de hurtigste og mest effektive måde at drage nytte af linking er Intern linking, som ordet antyder, betyder linking internt til/fra dine egne sider på dit domæne. Intern linking har flere fordele:

    • Informationsrangordenen bliver struktureret og overskuelig
    • Navigationen på sitet bliver nemmere
    • Linkautoritet bliver fordelt mellem de linkende sider
    • Kan have direkte indflydelse på sænkning af bounce raten og højne dwell time

 

Grundlæggende, bør din linkstruktur være logisk og hierarkisk opbygget, således at dine hovedsider liker ned til hovedkategorisiderne, disse til underkategorierne, og underkategori-siderne videre til de enkelte undersider.  Hold dig, som undgangspunkt, hvis muligt, til mellem 4 og 7 hovedkategorier, for at gøre strukturen og navigationen overskuelig.

Typisk vil en god intern linkstruktur også have en link depth på ikke flere end fire niveauer, for hvis der er flere niveauer, vil sitets . Husk på, at dine vigtigste sider skal ligge øverst i hierarkiet, og desuden er det en meget stor fordel at linke alle dine kategorisider, samt undersider, tilbage til forsiden, som er den vigtigste side på dit site. Et vigtigt detalje i denne forbindelse er at huske at bruge ankertekster når man linker: Hvis du f.eks linker til feriebolig i Umbrien, så brug netop denne frase, ferieboliger i Umbrien som ankertekst, og ikke f eks:”læs mere her“.

god linkstruktur diagram betterseo

Eksempel på en logisk linkstruktur. forsiden linker til begge kategorisiderne, som begge linker til deres respektive undersider. Undersiderne linker tilbage til deres overordnede kategorisider, samt tilbage til hjemmesiden. Link dybden er 2.

Men hvordan bør jeg indrette min menustruktur på forsiden?

Ja, her er der en vigtig ting at have for øje, og det er page rank. Kort fortalt, er page rank en “score” som Google tildeler enhver side, i forhold til dens samlede vigtighed og relevans i forhold til søgeord, og altså den algoritme som fortæller Googles søgemaskine hvilken rækkefølge resultaterne af en søgning skal komme i. din forside er typisk den side med størst page rank, og det betyder, at hvis din menustruktur linker til alt for mange unydvendige sider, udvander du din page rank på sider som ikke rigtig bidrager med værdi.

Så strukturen på din forside bør afspejle din interne link struktur, dog med den vigtige forskel, at du kun bør medatage hovedkategorier og max. underkategorier i menuen. Ved at begrænse dig til  kun at medtage hovedkategorierne og hvis det giver mening, underkategorierne i menuen, fatsholder du dit domænes page rank og uddepå dine vigtige kategori sider. Når du har links helt ned til sidste niveau, udvander du i virkeligheden din page rank. Især hvis du linker til sider som ikke er money pages, altså sider som bidrager til værdi eller til en konvertering.

Media

gfgfdg

Jeg håber du kan bruge disse råd, og jeg håber disse råd vil hjælpe dig med at ranke højere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *