Spring til indhold
Hjem » Viden » Hvad er en Søgeordsanalyse?

Hvad er en Søgeordsanalyse?

Bedøm venligst post

Søgeordsanalysen

En søgeordsanalyse er en fundamental del af søgemaskineoptimering. Den har til hensigt at afdække de søgeord og søgefraser som din målgruppe søger på i en søgemaskine (Google), for at kunne matche disse søgninger med dine sider, hvor på du tilbyder den søgte information, serviceydelse eller produkt.

Når man arbejder med SEO, er en søgeordsanalyse en af de vigtigste SEO områder at lægge ud med, for at kunne sikre et fundament og en øget tilstedeværelse på Google, hvad enten du arbejder med organiske søgninger (SEO) eller betalt trafik såsom Google Ads (SEM).

Uden kendskab til hvad din målgruppe søger efter, som netop en søgeordsanalyse kan afsløre, famler du i blinde, med en svag formodning om hvad din målgruppe søger på, hvorfor du aldrig kan blive helt sikker på hvilke søgeord du skal optimere dine sider til. Din SEO indsats bliver ineffektiv, du spilder din tid og taber potentielle kunder.

En søgeordsanalyse giver dig et klart billede af hvilke søgeord og fraser din målgruppe søger på, og giver dig derfor et realistisk udgangspunkt for dit videre arbejde med SEO og andet markedsføring.

Når du har lavet dit søgeordsanalyse, vil du på baggrund af denne, kunne målrette dit indhold, dine landingsider, og dine kampagner til flere i din målgruppe, som på sigt vil kunne finde frem til flere, og mere målrettede resultater som du vil dukke op på, i din målgruppes søgninger, med den positive konsekvens, at du potentielt vil kunne få flere besøg til dit site, potentielt mere salg af din service eller produkter, og dermed en øget ROI.

Men hvordan søger min målgruppe?

Er der forskel på typer af søgninger som min målgruppe søger på?

Ja, grundlæggende, afspejler brugernes søgninger deres intentioner, og kan opdeles i 4 forskellige slags:

  • Informationssøgninger (info hv-søgniger)
  • Navigationssøgninger (søgning efter et website)
  • Kommercielle søgninger (typisk sammenligning af tjenester / produkter)
  • Transaktionssøgninger (målgruppen leder efter en pris, kunden er indstillet på at foretage en køb)

Det er vigtigt at skelne mellem disse 4 slags søgeintentioner, da der på baggrund af søgeordsanalysen vil skulle laves et matchende indhold til disse typer af søgninger. F eks. giver det bedre mening at oprette og matche en landingside med din service eller dit produkt til et søgeord i kategorien transaktionssøgning, frem for et søgeord i kategorien informationssøgning, hvor din målgruppe endnu ikke er klar på at foretage et køb, da intentionen bag en transaktionssøgning netop er at foretage et køb.

Når du under arbejdet med din søgeordsanalyse vil skulle matcher dine sider til de passende søgefraser og intentioner er det blandt andet dér du vil kunne mærke en effekt af dit SEO arbejde.

Google´s search intent algoritme

I skrivende stund, og for fremtiden, vil en grundig søgeordsanalyse være et endnu vigtigere punkt i dit SEO arbejde, da der er flere end 50% af alle Google søgninger som er nul-kliks søgninger! Det betyder at der er færre end 50% af alle søgninger som resulterer i et klik på en søgeresultatside.

Dette faktum skyldes, at Google er blevet klogere på search intent, og sørger for i stigende grad at præsenterer de søgte informationer allerede i SERP´en (søgeresultatsiden) i form af Rich Snippets, Google Business optegnelser, relaterede spørgsmål med svar, knowledge panels, info bokse mf.

ukulele serp

Eksempel på en søgning som giver brugeren info direkte i SERP´en.

Da nul-klik søgninger typisk er informationssøgninger af typen hv -forespørgelser, udvælger Google typisk velformulerede og koncise svar. Det sker i form af uddrag fra de best matchede sider på og placerer dem øverst i søgeresultaterne, over andre konkurrerende sider. Det er derfor en god idé at indrette sit content således, at du f.eks har enkelte afgrænsede afsnit eller infobokse i dit indhold. En anden metode til at øge chancen for at Google udvælger netop dit indhold til at matche en informationssøgning, er at oprette en FAQ side med typiske spørgsmål omkring din service,  produkter, eller niche.

Vi har nu set på hvad en søgeordsanalyse er, dens formål, samt lidt om hvordan Google´s algoritmer matcher søgninger med resultater.

Lad os nu se på hvordan en søgeordsanalyse kan se ud.

Hvordan laver jeg en Søgeordsanalyse?

Der er flere måder hvordan en søgeordsanalyse kan se ud, og kan foregå på forskellige tidspunkter i hele din sides levetid.

Det er klogt at starte med at lave en søgeordsanalyse så snart når du har opretter dit site, men har du ikke lavet en søgeordsanalyse endnu, sider du måske alligevel med noget data på hvilke søgninger udløser kliks på dine sider, som du kan tage udgangspunkt i. Selvfølgelig forudsat, at du fik opsat en form for datasporing på dit site.

Det kunne også være, at dit site har eksisteret længe, og du bare vil tage arbejdet med SEO lidt mere seriøst for at kunne nå ud til flere i din målgruppe. Det er aldrig for sent at lave en søgeordsanalyse.

Hovedsageligt, indeholder en søgeordsanalyse 3 punkter.

  1. Søgning efter søgeord
  2. Udvælgelse af søgeord
  3. Implementering

1.Søgning efter søgeord

Når vi prøver at finde gode søgeord til som vi ønsker at rangere på, er der nogle parametre som er vigtig at have for øje. De vigtigste 3 er:

  • Relevans
  • Trafik
  • Konkurrence

Relevansen fortæller lidt om hvor relevant er et søgeord til det du gerne vil positionere dit site til. Overvej også, om det søgeord som du kalder din service eller dit produkt, i virkeligheden er det søgeord som din målgruppe bruger når de vil finde frem til din ydelse eller produkt.

Trafikken siger noget om hvor mange månedlige søgninger er der på det pågældende søgeord. Er der mange månedlige søgninger på dit mest målrettede søgeord, er det måske omsonst at bruge tid på at optimere et site til dette søgeord da konkurrencen også, typisk, kan være for hård.

I sådan et tilfælde er det ofte bedre at positionere sig på mange short-tail søgeord med lav trafik, og på denne måde få en høj placering.

Det kunne sagtens tænkes at denne strategi vil give dig flere kliks end du vil kunne have fået, hvis du forsøgte at gå efter de generiske søgeord med høj konkurrence.

Konkurrencen fortæller dig hvor populært er et søgeord bland dine konkurrenter. Er der stor konkurrence på det pågældende søgeord, kan det være meget svært at forvente gode resultater. Vil du have større chance for at rangere dine sider, udvælg da søgeord med mindre konkurrence.

Hvilke værktøjer kan jeg bruge for at finde frem til søgeord?

Du kan meget nemt selv komme i gang med at finde søgeord, selv om du ikke har adgang til de store SEO værktøjer. Der findes forskellige gratis værktøjer, som du med fordel kan bruge. Af dem kan nævnes, Ubbersuggest, Keyword Tool, Keyword Surfer (som er en tilføjelse til Chrome browseren) og KW Finder. Du kan også oprette dig gratis på SemRush eller ahrefs, og prøve deres søgeordsfunktioner, som selvfølgelig har nogle begrænsninger medmindrer man vælger at betale for fuld adgang. Har du allerede et site, og bruger Gogole Search console, kan du gå ind og se søgeord som dit site har fået organiske besøg på, samt hvilke søgeord har udløst eksponeringer af dit site.

Man lad os tage vende tilbage til Gooogle´s Keyword Planneren.

I Google Keyword Planner i Google Ads, som du kan tilgå gratis, kan du starte med at indtaste et eller flere af de primære- søgeord som du gerne vil findes på, og få vist antal månedlige søgninger, samt andre foreslåede søgeord som du måske også vil kunne bruge. Sæt dig ind i din målgruppes sted, og prøv at forestille dig hvilke søgeord din målgruppe vil bruge for at finde frem til din serviceydelse eller dine produkter.

Du kan supplere din søgning med idéer til andre relaterede søgeord fra en almindelig Google søgning i Google´s søgemaskine. Google foreslår selv idéer til relaterede søgeord, som du efterfølgende kan plotte ind i Google Keyword Planner for at finde ud af hvor meget trafik der er på disse søgeord.

Lev sundt google serp eksempel

Googles forslag til relaterede søgeord som andre rent faktisk søger på

I Google Keyword planneren kan du få et indblik i konkurrencen ved at kikke på CPC metrikken. Da Keyword Planneren oprindelig er lavet til Google Ads betalt annoncering, er CPC (Cost Per Click) et udtryk for hvor meget det vil koster dig når nogen klikke på dine annoncer, hvis du skulle optimere disse annoncer til deres respektive søgeord.

Det gode er, at CPC rent faktisk afspejler konkurrencesituationen på søgeord i de organiske søgninger. En høj CPC pris betyder, at der er stor konkurrence på ordet, og dermed vil det blive svært at rangere på. Omvendt er CPC lav, afspejler dette en lav konkurrence på ordet, hvilket igen betyder at det er relativt nemt at rangere på.

Gogole keyword planner eksempel

Keyword Planner i Google Ads

En anden måde du kan se konkurrencesituationen på dine søgeord er ved at lave en Google søgning i Google´s søgemaskine med kommandoen: “Intitle:søgeord”, hvor du indtaster det ønskede søgeord. Resultaterne af denne søgning vil vise dig alle de sider som indeholder søgeordet i titlen, og dermed alle dine konkurrenters sider som bevidst går efter at rangere deres sider på netop dette søgeord.

intitle fotp eksempel

Delvis resultat af en “intitle:fotograf aarhus” søgning

Hvordan finder jeg frem til hvilke spørgsmål min målgruppe ønsker svar på?

Tidligere i indlægget nævnte jeg nul-kliks søgninger og vigtigheden af at kunne strukturere dine søgeord til det passende indhold inden for din niche. Dette gælder selvfølgeligt for alle slags intentionssøgninger. Da, som tidligere nævnt, informationssøgningerne (hv-forespørgelser) udgør den størreste andel af alle søgningerne, vil vi nu kikke på hvordan man kan finder frem til relevante spørgsmål som din målgruppe søger på for at finde svar.

Et godt værktøj til at finde frem til spørgsmål som stilles af din målgruppe, er siden AnswerThePublic.com

AnswerThePublic “scraper” de forskellige søgeresultater og præsenterer dem for dig i forbindelse med et indtastet søgeord. Værktøjet viser dog ikke antal søgninger. Du kan med fordel gruppere dine spørgsmål efter type, som du også kan gøre i det næste trin når du skal udvælge dine fundne søgeord.

Når du synes du har en tilfredstillende lang liste af potentielle søgeord  i Keyword Planneren, har fundet andre søgeordsidéer gennem Google´s egen søgefelt og evt. i AnswerThePublic værtøjet, er det en god idé at eksportere listen ind i et regneark, som gør udvælgelsen af alle de funden søgeord meget nemmere.

søgeordsanalyse eksempel

Søgeord eksporteret til et regneark

  2.Udvælgelsen af søgeord

Når du har eksporteret din brutto liste, er det en god ide at få sorteret dine søgeord efter hvor godt de egner sig til dine sider. Du kan starte at kikkede på de tre tidligere nævnte parametre: trafik, relevans og konkurrence.

Da et side vil typisk rangerer på rigtige mange søgeord, er det en god idé at gruppere i kategorier og udvælge ét primær søgeord og 4 til 5 sekundære søgeord til samme side. I den forbindelse er det også vigtigt at få ryddet ud i sin liste, således du kun sidder tilbage med søgeord som du rent faktisk vil bruge. De søgeord du nu skal sidde tilbage med i din liste skal være de absolut vigtigste søgeord for din forretning. Udvælg ligeledes søgeord fra de forskellige søgeintentionskategorier, såfremt det giver mening for din forretning, og tænk på vigtigheden af at have sider som tilgodeser din målgruppes informationssøgninger.

Du bestemmer selv hvor mange søgeord du vi har overskud til at arbejde med. En søgeordsanalyse kan således være på få ord, eller flere end 100, alt efter din formåen.

Udvælgelsen af den typisk store mængde søgeord som du nu har fundet frem til, er det tid til at kikke nærmere på hvilke søgeord skal matches med hvilket indhold og side type.

        3.Implementering af søgeord

Når du efter et nøje udvalg af gode og meningsfulde søgeord på baggrund af relevans, trafik og konkurrence, har grupperet dem og tænkt over hvilke søgeintentionskategori de tilhører, er det tid til at matche søgeord med dine sider og med dit indhold. Det kan være at du allerede har nogle sider med indhold som matcher dine søgeordsgrupper?

Har du det, kan du opdatere disse med en passende søgeordsgruppe. Har du søgeord som du ikke har noget indhold til endnu, skal du til at oprette passende sider, generere indhold til disse, og indsætte dine søgeord til det nye indhold.

Prioritering af, hvilke søgeord du vil implementere først, kan passende foretages ud fra overvejelsen omkring hvilke søgeord du tjener flest penge på. Det vil så være de søgeord du vil skulle matche og oprette sider og indhold til.

Du kan også, hvis du har adgang til SEO værktøjer, tjekke dine siders/søgeords nuværende placering, og dermed overveje om der kan være en god chance for at komme fra placering på side 2 til en placering på side 1, eller prøve overhoved bare at få indekseret dine sider med en bestemt side/søgeords kombination, for at opnå en hurtig tilstedeværelse i Google.

Søgeordsanalyse eksempel 3

Søgeord delt op i grupper med matchende sider

Sørg for i begge tilfælde at dit primære-søgeordet står i overskrifte, gerne i URL´en, og ellers øverst i dit indhold, understøttet af de andre, sekundære søgeord fra gruppen længere nede i din tekst. På denne måde fortæller du Google at din primære-søgeord er det vigtigste, dét, indholdet er optimeret til.

Det gør det nemmere for Google at “læse” din side, og målrette den til den rigtige søgning. Skriv ind i dit regneark hvilke sider URL som du har matchet de pågældende søgeordsgrupper, så du har styr på hvilke sider er matchet med hvilke søgeord. Glem ikke at linke dine nye sider internt. Det kan du læse mere om i mit blogindlæg om intern linking.

Hvad så bagefter?

Når du har lavet din søgeordsanalyse, udvalgt de bedst egnede søgeord som giver mening for din forretning, samt implementeret disse på dit site, er det en god idé at notere din indsats.

Det er ligeledes en god idé at notere sig hvilke placeringer du havde før du iværksatte din indsats baseret på søgeordsanalysen, således at du kan se om dine indsatser har en positiv effekt, når du næste gang vil sammenligne dine placeringer.

Det kan du gøre manuelt ved at indtaste i Google det søgeord du rangerer på, og se hvilken nuværende placering du har, bruge Google Search Console,  ahrefs Rank Tracker, eller andet online rank tracking værktøj.

Det næste du fortløbende kan gøre, er, at undersøge og optimere dine sider, og skrive nyt indhold. Undersøg periodisk om de udvalgte søgeord er gode nok, blive de brugt rigtigt, er de forståelige for din målgruppe, check din CTR, Bounce Rate, og konverteringer osv. og generér nyt indhold til nye sider som du endnu ikke har nået at oprette.

Husk på at at arbejdet med SEO skal måles over tid, og det er desværre ikke noget der sker fra dag til anden. Så vær struktureret og tålmodig når du giver dig i kast med at få lavet og implementeret din søgeordsanalyse.

Er du i tvivl hvordan du skal gøre eller vil du ikke selv bruge tid til at få udarbejdet en søgeordsanalyse, hjælper vi dig gerne.

Kontakt os via formularen herunder så vi kan tage en snak om din forretning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *